Poradnik przeznaczony dla wszystkich żeglarzy, niezależnie od typu jachtu, czy warunków w jakich żeglują. Przedstawia podstawowe zasady stabilności i pływalności jednostki, związane z tym ryzyka, wymienia co należy robić, a jakich zachowań należy unikać. Książka nie jest zbyt obszerna, jednak pozwala zrozumieć dlaczego łódź pływa, tonie, pozostaje w pozycji pionowej lub dlaczego się wywraca. Książka w języku angielskim.
Książka, której pierwsze wydanie w roku 1957 przyniosło Czesławowi Marchajowi międzynarodową sławę. Niniejsze, czwarte wydanie, które oddajemy Czytelnikom obecnie, jest całkowicie zmienione, uaktualnione, uzupełnione o nowe badania autora. Jesteśmy przekonani, że będzie to jak kiedyś pozycja kultowa, obowiązkowa w bibliotece każdego żeglarza, który chce na żeglarstwo spojrzeć nieco szerzej i zrozumieć prawa nim rządzące.Niniejszy tom nosi podtytuł "Aerodynamika żagla". Przygotowywany przez autora tom drugi traktował będzie o aerodynamice kadłuba.
Czesław Marchaj urodzony w 1918 r. to jeden z najwybitniejszych na świecie specjalistów z dziedziny aero- i hydrodynamiki oraz teorii żeglugi. Autor około 60 publikacji naukowych i kilku książek. Prowadził wykłady na temat aerodynamiki i zachowania jednostek pływających w warunkach ciężkiej pogody w Anglii, USA, a także w Indiach, Izraelu, Niemczech, Holandii, we Włoszech i na Filipinach. W okresie okupacji żołnierz Armii Krajowej. Po II wojnie światowej czołowy polski żeglarz, wicemistrz Polski w klasie Finn, później wiceprezes Polskiego Związku Żeglarskiego, od połowy lat 60 ub. wieku pracował na Uniwersytecie w Southampton w Anglii, później mieszkał we Francji. Na stałe wrócił do Polski w roku 2012. Sławę w Polsce przyniosło mu wydanie "Teorii żeglowania" w 1957 r. Kolejne edycje ukazały się w latach 1965 i 1970. Książka składała się z części poświęconych odpowiednio aerodynamice żagla i hydrodynamice kadłuba "Teoria żeglowania. Aerodynamika żagla" ukazała się już kilkakrotnie nakładem Alma-Press, po raz pierwszy w roku 2000. Na część drugą czekaliśmy do teraz.