Po raz pierwszy do encyklopedycznego ujęcia tej inżynierii profesor Mazurkiewicz przystąpił ponad dwadzieścia pięć lat temu, wydając w ówczesnym Wydawnictwie Morskim książkę pod tym samym tytułem, ale w znacznie mniejszej objętości i w nader skromnej szacie graficznej. Obecne wydanie tego dzieła o objętości bliskiej 600 stron, bogato ilustrowane barwnymi zdjęciami, rysunkami z pewnością znajdzie szerokie nim zainteresowanie, zwłaszcza jeśli uwzględni się fakt szybkiego w ostatnich latach rozwoju wiedzy, której ta Encyklopedia jest poświęcona. I jak profesor pisze w przedmowie do niej: "Jest ona pomyślana nie tylko jako ogólny podręczny informator dla ludzi związanych bezpośrednio - czy to z pracą, czy kierunkiem studiów – z zagadnieniami inżynierii morskiej, ale także dla tych wszystkich, którzy pracując w innych dziedzinach gospodarki morskiej, a nawet poza tą gospodarką, stykają się w jakiejkolwiek formie z budowlami morskimi i chcieliby, np. patrząc ma falochron, latarnię morską czy platformę wydobywczą rozumieć istotę jej funkcji, elementarne zasady jej konstrukcji i mieć wyobrażenie możliwych jej rozwiązań".
W monografii w sposób kompleksowy ujęto wpływ zmieniającego się otoczenia zewnętrznego na funkcjonowanie i rozwój najważniejszych polskich portów morskich. Analizowane porty morskie to złożone struktury gospodarcze, zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i w zakresie oddziaływania na bliższe i dalsze otoczenie. Do najważniejszych uwarunkowań zewnętrznych zaliczono: - transformację systemu gospodarczego Polski - globalizację - międzynarodową regionalną integrację gospodarczą.
W monografii przedstawiono awarie dalb, ich odbudowę wynikającą z konieczności przywrócenia funkcjonowania. Obok informacji o samych dalbach, przyczynach ich uszkodzeń i niekiedy sposobu ich odbudowy uwzględniono także wiadomości związane z funkcjonowaniem dalb w określonych warunkach lub w zespole innych budowli hydrotechnicznych, ukazując dość złożony charakter funkcjonalny morskich budowli hydrotechnicznych w polskich portach - Porcie Gdańskim, Porcie Północnym, na torze wodnym Szczecin-Świnoujście.